2020 års Stipendiater
fr v: Anders Ahl, Pandora Nåtby,
Linda Tunell och Scilla Isaksson

Stipendierna delades ut utomhus
på ett corona säkert sätt
vid vår julgransförsäljning.
            Ungdomsledarstipendier

Linda Tunell  Turinge-Taxinge församling
Linda är 38 år och jobbar som skolpedagog i Turinge-Taxinge församling samt studerarteologi på Umeå universitet.
Med outtröttlig energi och en enorm envishet har Linda fått fart på projektet "Motorer och käk", ett samarbete mellan flera olika aktörer i Nykvarn där Linda varit initiativtagare och den drivande kraften.
Som skolpedagog i församlingen bjuder hon in till samlingar och vandringar kring vårt kristna kulturarv. Genon sitt arbete med bibeläventyret är hon en resurs och hjälp för lärarna i Nykvarns skolor. Linda arbetar även med "Grubbelklubben" som besöker Lillhagaskolans aktivitetsrum några timmar i veckan för att diskutera olika etiska dilemman och livsfrågor med högstadieeleverna

Anders Ahl  "Vuxna i Nykvarn"
Motveringen är att han är initiativtagaren till att dra igång projektet "Vuxna i Nykvarn". Det är ett försök att involvera fler föräldrar i Nykvarn att nattvandra på kvällar och helger genon att föräldrar i varje klass på Lillhagaskolan ansvarar för varsin helg under höst- och vårterminen. Det här projektet har drivits vid sidan om den ordinarie nattvandringsverksamheten.
Anders har dedikerat nästan varje fredag- och lördagskväll under snart ett helt skolår för att följa med föräldrar från årskurs 7-9 ut på sina vandringar. Den insatsen kräver ett engagemang utöver det vanliga. Både Anders och de föräldrar som har medverkat har bidragit till att göra Nykvarn tryggare.
               Ungdomstipendier

Scilla Isaksson  Kungliga Svenska Balettskolan
Lyckades förra året bli antagen till Kungliga Svenska Balettskolan i Stockholm efter fyra dagars ansökningsprov.
Hon går där idag och trivs väldigt bra trots långa dagar och långa resor. (Hon går upp kl 05.30 och tar tåget kl 06.30 och kommer hem 17.30 varje dag).
9 juni förra året hade de elevföreställning på Kungliga Operan vilket Scilla så klart tyckte var väldigt spännande
Vårens föreställning blev inställd pga Corona-viruset.

Pandora Nåtby  Ishockey
Vann stålbucklan med Sörmland år 2019, och blev matchens lirare i gruppspel och final.
Gjorde mål i ungdoms-OS i Schweiz i januari 2020 där de tog silver. Vann poängligan för damjuniorer i Stockholm.
Hon ger aldrig upp och har en god ton och är alltid glad och tänker på alla inom laget, men är ändå resultatinriktad.
Tränare, både inom fotboll och hockey, i Sverige, men även tränare från USA, säger att de inte har träffat många som henne med hennes spelsinne och attityd.